Onuitgesproken uitdagingen aanpakken als (HR) manager
ArtikelHet nastreven van een gezonde werk-privébalans vereist aandachtige afstemming van verschillende aspecten. In dit artikel duiken we in jouw rol als waarnemer, waarbij we ontdekken waarom het aangaan van onbesproken zaken het geheim is voor een gezonde werkomgeving.
De kunst van het waarnemen
Het draait allemaal om actief observeren, om te zien wat niet direct voor de hand ligt. Denk aan een medewerker die normaal bruisend de dag begint maar nu wat teruggetrokken lijkt. Het zijn deze subtiele signalen die laten zien dat er iets speelt bij een werknemer2.
De impact van onbesproken zaken
Stel je voor, een medewerker vindt het lastig om werk en het gezinsleven met elkaar te combineren en ervaart daardoor veel stress op de werkvloer. Het kan zijn dat een werknemer dit liever niet bespreekt door schaamte of ongemak. Onuitgesproken zaken beïnvloeden de werk-privébalans meer dan we vaak beseffen1. Een collega die vaak gestresst is, laat zien dat er misschien te veel werk valt onder zijn of haar verantwoordelijkheid. Doordat de collega wilt voldoen aan hoge verwachtingen, zal hij of zij dit voor lange tijd volhouden zonder het probleem aan te kaarten. Aan jou om deze onbesproken zaken te zien en bespreekbaar te maken.
Signalen die je als (HR) manager niet mag negeren
Aan verandering in gedrag kun je vaak veel afleiden. Stilte tijdens teaminteracties kan een stille roep om aandacht zijn. Wie niet actief deelneemt, is misschien te moe om zijn aandacht erbij te houden of in gedachten bij andere zaken. Verzuim en toenemende werkdruk kunnen voor jou als (HR) manager of leidinggevende een waarschuwing zijn1.
Vijf tips voor het omgaan met onbesproken zaken
WorkFamily Solutions helpt je bij het signaleren, aanpakken en oplossen van onbesproken zaken. Allemaal met als doel om de werk-privébalans van werkende ouders binnen je organisatie te verbeteren.
Tip 1: Luisteracties organiseren
Plan regelmatig momenten met het hele team om te bespreken hoe het gaat. Zorg ervoor dat deze momenten er niet alleen zijn voor het uiten van zorgen, maar ook als een gelegenheid om successen en positieve ervaringen te delen. Het draait om het creëren van een cultuur waarin open communicatie wordt gestimuleerd, en waar medewerkers zich gehoord en gewaardeerd voelen.
Tip 2: Een feedbackcultuur bevorderen
Stimuleer een cultuur van voortdurende feedback, waar medewerkers niet alleen feedback ontvangen, maar ook zelf actief bijdragen aan het verbeteren van de werkomgeving. Een open dialoog over verwachtingen, prestaties en welzijn draagt bij aan een goed evenwicht tussen werk en privé.
Stel je bijvoorbeeld voor dat een teamlid regelmatig feedback ontvangt over presentaties tijdens vergaderingen. In plaats van alleen passief feedback te accepteren, neemt dit teamlid actief deel aan de dialoog door suggesties te doen voor verbeteringen en nieuwe ideeën aan te dragen. Dit bevordert niet alleen de groei van het individu, maar draagt ook bij aan een positieve sfeer binnen het team, waarin iedereen wordt aangemoedigd om bij te dragen aan het succes van het geheel.
Tip 3: Training en bewustwording
Integreer bewustwording rond de werk-privébalans in de reguliere trainingen van medewerkers. Bied workshops aan over time management, stressbeheersing en het stellen van realistische doelen. Het doel is om medewerkers niet alleen bewust te maken van het belang van balans, maar ook praktische tools te geven om deze te bereiken.
Tip 4: Individuele check-ins
Individuele check-ins zijn belangrijk om betrokken te zijn bij medewerkers. Dit kan een kort koffiemomentje zijn maar ook een wat langere sessie waarin je één op één met werkende ouders binnen je organisatie/ team zit om te bespreken hoe het gaat. Laat zien dat je bezig bent met het welzijn van de medewerkers en dat je naar hen luistert. Probeer signalen op te pikken, ook als deze dus niet letterlijk worden uitgesproken.
Tip 5: Mentale gezondheidsinitiatieven
Ga verder dan alleen het aanmoedigen van open gesprekken. Implementeer preventieve programma's gericht op het bevorderen van mentaal welzijn, zoals mindfulness-sessies, lunchwandelingen, of een coach die helpt met het verbeteren van de werk-privébalans. Een gezonde geest in een gezond lichaam is de sleutel tot een gebalanceerd leven. Wij bieden de mogelijkheid voor werkende ouders binnen je organisatie om in gesprek te gaan met een coach of een expert. Bekijk onze diensten voor meer informatie.
WorkFamily Solutions helpt je het verschil te maken
In een zakelijk omgeving waar dat wat er speelt lang niet altijd wordt uitgesproken, is het nodig dat je ontvankelijk bent voor ook dat wat er niet uitgesproken wordt. Door onuitgesproken zaken aan te pakken, creëer je een werkomgeving waarin werknemers floreren als nooit tevoren. WorkFamily Solutions biedt verschillende diensten aan om werkende ouders binnen je organisatie te ondersteunen en helpen werk en privé in balans te krijgen. Meer weten? Neem dan contact met ons op via info@workfamilysolutions.nl
Bron 1: Baaz, 2023
Bron 2: Fonk Magazine, 2023