Hoe word je een aantrekkelijke werkgever voor jonge werknemers?

Artikel
Auteur
WorkFamily Solutions
Leestijd
2 min

Wist je dat voor millennials zingeving en flexibiliteit heel belangrijk zijn in een baan?

De vraag naar goed personeel is groot; het aanbod ervan blijft achter. Met vele banen voor het oprapen, moet je als werkgever extra je best doen om eruit te springen. Hoe doe je dat? Een goed salaris, thuiswerkmogelijkheden en een laptop van de zaak bieden de meeste bedrijven al aan. En dat alles is allang niet meer het enige wat telt. Hoe onderscheid je je als werkgever nu echt? Hoe word je specifiek een aantrekkelijke werkgever voor jonge medewerkers? Dit zijn 6 ideeën waar je misschien nog niet aan had gedacht.

Hoe word je een aantrekkelijke werkgever?

Employer branding is niet voor niets de laatste tijd een veelgehoorde term. In een markt met meer openstaande vacatures dan sollicitantenaanbod is het extra belangrijk dat jij jezelf presenteert als een aantrekkelijke werkgever. Je moet helder hebben wat jij werknemers biedt én waarmee je je onderscheidt van anderen. Dat gaat niet alleen om € 50 meer salaris dan je concurrent of een mooie korting op de zorgverzekering. Zorg dat je echt goed nadenkt wat het zo interessant maakt om bij jou te werken. Zo trek je sollicitanten aan én blijven goede professionals langer voor je werken.

Millennials (de jonge medewerkers van nu, geboren tussen 1980 en 2000) vinden over het algemeen het volgende belangrijk in een baan:

  • Ze willen steeds nieuwe leerkansen en uitdagingen krijgen.
  • Ze vinden zingeving belangrijk en doen graag werk dat impact maakt.
  • Flexibiliteit weegt voor hen zwaar mee (o.a. zelf uren indelen en thuiswerken).
  • Ze houden van een vlakke organisatie met niet al te veel hiërarchie.
  • Ze hebben behoefte aan keuzevrijheid, juist omdat millennials gewend zijn met het idee meer keuzes te hebben (qua opleiding, beroep, kinderwens, etc.) dan eerdere generaties.

Dat zijn stuk voor stuk behoeften waarin je als werkgever wilt voorzien om aantrekkelijk te zijn.

Daarnaast is het belangrijk dat je jezelf anders presenteert dan andere organisaties. Dan heb je een grotere kans dat mensen specifiek voor jou als werkgever kiezen. Dit zijn 6 mogelijke manieren om je te onderscheiden:

Overweeg onbeperkte vakantiedagen

Medewerkers hebben vaak standaard recht op minimaal 20-25 vakantiedagen per jaar. Maar jij kunt er een schepje bovenop doen om jezelf nog aantrekkelijker te maken voor nieuwe medewerkers. Hoe? Bied onbeperkte vakantiedagen aan.

Nee, dat betekent niet dat je medewerkers voortaan 300 dagen per jaar op het strand liggen te luilekkeren. Het houdt in dat medewerkers, in overleg, altijd meer dan het standaard aantal vakantiedagen mogen opnemen. De ene medewerker zal 25 vakantiedagen genoeg vinden, een ander neemt misschien voor een mooie reis 40 dagen op. Dat biedt ruimte voor bijvoorbeeld een sabbatical of om er thuis te zijn voor de kinderen als dat een keer nodig is.

Een bijkomend pluspunt is dat onbeperkte vakantiedagen zorgen voor een betere werk-privébalans en minder werkstress. Wel zitten er een paar haken en ogen aan. Zo moet je opletten dat alle medewerkers minimaal hun 20 wettelijk verplichte vakantiedagen per jaar opnemen (dat geldt bij een fulltime werkweek). Sommige medewerkers voelen juist een drempel om vakantie op te nemen als je het vaste vakantiedagensysteem loslaat. Ook is het belangrijk dat medewerkers overleggen wanneer ze met vakantie mogen. Anders zou ’s zomers opeens het hele kantoor leeg kunnen zijn.

Zorg voor een missiegedreven organisatie

Vooral voor jonge medewerkers is zingeving belangrijk in hun werk. Ze willen het gevoel hebben iets bij te dragen met het werk dat ze doen en met de organisatie waarvoor ze werken. Een employer brand is dan ook belangrijker dan ooit. Dat klinkt als de zoveelste vage marketingterm. Maar het houdt in dat je een duidelijk merkverhaal hebt (wat doe je anders en waarom doe je wat je doet) en dat ook naar de praktijk doorvertaalt.

Tegenwoordig strooit de ene na de andere organisatie met termen als ‘vitaliteit’, ‘duurzaamheid’ en ‘employee first’. Maar wat maakt jouw organisatie ‘employee first’? Waarom vinden jullie vitaliteit zo belangrijk? En wat doen jullie dagelijks om zo’n waarde hoog te houden? Maak van waarden geen loze kreten, maar zorg dat ze blijken uit alles wat je doet.

Het komt vaak voor dat organisaties wel roepen vitaliteit belangrijk te vinden, maar dat er tegelijkertijd een cultuur heerst van hard werken en veel overwerken. Dan kun je wel eens per week een yogales aanbieden, maar heb je geen écht vitale organisatie. Zorg dat wat je zegt, matcht met wat je doet. Dan weten medewerkers waarom ze juist bij jou moeten komen werken. En dan blijven medewerkers die bewust voor jouw organisatie kiezen ook langer voor je werken.

Denk eens aan een 4-daagse werkweek

Softwarebedrijf AFAS kwam er groot mee in het nieuws: zij zijn gestart met een 4-daagse werkweek. Hun werknemers krijgen allemaal op vrijdag betaald vrij. Oftewel: fulltime werken is daar voortaan 4 dagen werken per week, maar mét behoud van het fulltime salaris. Met zo’n unieke arbeidsvoorwaarde heb je zeker een streepje voor als werkgever.

Deze bijzondere arbeidsvoorwaarde heeft ook nog een paar belangrijke voordelen, zo blijkt uit onderzoek van 4 Day Week Global:

  • Medewerkers zijn meer tevreden. Uit het onderzoek blijkt dat 78% van de medewerkers zich door een 4-daagse werkweek blijer en minder gestrest voelt.
  • Het aantal burn-outs daalt met 66%.
  • Het maakt je een meer aantrekkelijke werkgever. Zo’n 64% van de bedrijven kan dankzij de 4-daagse werkweek makkelijker personeel aantrekken en behouden.

Verder blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Cambridge dat medewerkers nog steeds evenveel werk gedaan krijgen als ze 20% minder werkuren maken. Onbewust gaat er tijdens een 5-daagse werkweek veel tijd verloren aan vragen en telefoontjes tussendoor. Bovendien ervaart 60% van de mensen een betere werk-privébalans door de kortere werkweek en neemt het ziekteverzuim met 64% af. Kijk, dat zijn nog eens cijfers!

Daarnaast zijn er nog niet veel organisaties die een 4-daagse werkweek aanbieden.  Het mag dan een verregaande arbeidsvoorwaarde lijken, die uiteraard niet bij elke organisatie past (in het onderwijs of in de zorg is dit lastiger toepassen). Maar het is zeker iets waarmee je je als aantrekkelijke werkgever presenteert.

Bied unieke vormen van persoonlijke ontwikkeling aan

Millennials worden door het Britse tijdschrift The Economist “de slimste generatie ooit” genoemd. De generatie mensen die geboren is tussen 1980 en 2000 is de hoogst opgeleide generatie tot nu toe. Niet gek dat zij ontwikkelmogelijkheden heel belangrijk vinden!

Een jaarlijks budget voor persoonlijke ontwikkeling biedt bijna elke werkgever. Kun jij het beter aanpakken? Dit zijn een paar meer onderscheidende mogelijkheden:

  • Geef medewerkers structureel 1-2 uur per week de tijd om aan hun ontwikkeling te werken. Ze bepalen zelf hoe ze die tijd gebruiken en mogen de uren ook opsparen. In die uren kunnen ze bijvoorbeeld een cursus volgen, een webinar bekijken, yogales doen of een managementboek lezen.
  • Zet een buddysysteem op, waarbij junior-collega’s leren van de professionals die al langer in het vak zitten. Dat is leuk en leerzaam voor zowel de junior- als de medior/senior-collega’s.
  • Boek eens in de zoveel tijd een training voor het hele team. Nog beter: vraag medewerkers waar zij meer over willen leren en laat hen meebeslissen waar de volgende training over gaat.
  • Sta ook toe dat medewerkers het budget gebruiken voor niet-professionele ontwikkeling. Denk aan een stresscoach, een rouwcoach of zelfs relatietherapie. Medewerkers nemen altijd zichzelf mee naar het werk. Dus ook ontwikkeling in dit opzicht is heel waardevol. Bovendien laat het zien dat het welzijn van medewerkers echt belangrijk voor je is.


Wist je dat we bij WorkFamily Solutions speciale coaching aanbieden voor werknemers met kinderen? De combinatie werk en ouderschap kan best uitdagend zijn. Onze coaches helpen ouders daarom graag bij dingen waar ze tegenaan lopen. We hebben zelfs een slaapcoach die met ouders meedenkt hoe ze de nachtrust van hun kind (en daarmee van zichzelf) kunnen verbeteren.

Kies voor flexibele arbeidsvoorwaarden

We hebben nu een paar mogelijke arbeidsvoorwaarden genoemd. Hoe je jezelf nóg meer onderscheidt? Laat je medewerkers zelf hun arbeidsvoorwaarden kiezen uit een aantal opties. Een arbeidsvoorwaarde die voor de ene medewerker een groot pluspunt is, stelt voor een ander misschien weinig voor. 

Je kunt als werkgever van alles bedenken, maar iedere werknemer heeft weer andere behoeften. Zo denk jij misschien het goed te doen door een wekelijkse yogacursus aan te bieden voor het ene bedrijf. Maar de ene medewerker zal hier enthousiast op reageren; de ander ziet het juist als een vervelende verplichting. Dus laat medewerkers kiezen wat zij graag willen. Stel niets verplicht, maar laat medewerkers zelf kiezen.

Zo geldt dat voor meer voorwaarden. Geef medewerkers bijvoorbeeld de keuze tussen een NS Business Card, een reiskostenvergoeding in geld of een gloednieuwe e-bike van de zaak. Of bied medewerkers aan om te kiezen tussen 3 extra vakantiedagen of 5 dagen een cursus volgen onder werktijd. En bied je opties voor kinderopvang aan? Laat dan zien dat die mogelijkheid er is voor medewerkers met kinderen, maar dat werknemers zonder kinderen in plaats daarvan voor andere interessante arbeidsvoorwaarden kunnen kiezen.

Bied structurele kinderopvang vanuit het bedrijf aan

Voor werkende ouders is kinderopvang vaak een uitdaging. Er gelden soms lange wachtlijsten. Er is geen plek in de buurt of in elk geval niet voor de voorkeursdagen van je medewerker. Ook is het vaak lastig om last-minute-opvang te regelen als dat een keer nodig is. Laat zien dat jij hier als werkgever over meedenkt. Wij kunnen jouw medewerkers er namelijk een handje bij helpen.

Bij Kindergarden bieden we bedrijfsplekken voor kinderopvang aan. Daardoor kun je jouw medewerkers structureel een kinderopvangplek aanbieden op een Kindergarden-vestiging. Dat kan een vestiging in de buurt van werk zijn, maar ook vlak bij de woonplaats van de medewerker.

Wij helpen jou om medewerkers met kinderen te ondersteunen

Jonge medewerkers zijn de generatie die mogelijk kinderen heeft of krijgt. Door te laten zien dat jij graag meedenkt over de combinatie werk en gezin, maak je jezelf ook een aantrekkelijke werkgever voor jonge ouders. Wij ondersteunen je hier graag bij.

Met onze bedrijfsopvangplekken, expertise en coaching kun jij medewerkers met kinderen helpen bij een gezonde werk-privébalans. Dat levert minder stress, meer werktevredenheid en meer werkplezier op.

Benieuwd naar ons aanbod? We vertellen je er natuurlijk graag meer over in een kennismaking.

 

Auteur

WorkFamily Solutions