Werken met millennials: 5 onterechte vooroordelen

Artikel

"Wist je dat millennials meer werken voor zingeving dan voor het salaris?"

De vooroordelen over millennials vliegen je om de oren. Millennials zijn vooral de eind twintigers en dertigers van nu. Vaak ook de mensen met jonge kinderen. En die krijgen, naast een hectische werk-privébalans, nogal wat generalisaties voor hun kiezen. Ze zouden lui zijn, wars zijn van autoriteit en onrealistische verwachtingen hebben. Maar is werken met millennials wel zo dramatisch? Zeker niet! In onze ogen kunnen we juist veel leren van millennials. Hoe? Laten we beginnen met 6 onterechte vooroordelen over werken met millennials onderuithalen.

Wie zijn millennials eigenlijk?

Millennials (ook wel “generatie Y”) zijn de generatie die is geboren tussen 1980 en 2000. Het zijn dus voornamelijk eind-twintigers en dertigers. Oftewel: de generatie die de millenniumwisseling (al dan niet bewust) heeft meegemaakt. Veel millennials zijn inmiddels afgestudeerd en aan het werk. Ook vallen de meeste ouders met jonge kinderen onder de groep millennials.

Nu is natuurlijk de ene millennial de andere niet. Maar over het algemeen zien we het volgende als kenmerken van millennials op de werkvloer:

  • Millennials zijn relatief gezien de hoogst opgeleide generatie tot nu toe. Het Britse tijdschrift The Economist noemt ze zelfs “de slimste generatie ooit”. 
  • Millennials zijn nieuwsgierig en zoeken constant nieuwe leerkansen en uitdagingen.
  • Ze hechten veel waarde aan zingeving en doen het liefst werk dat impact maakt.
  • Ze zijn goed met technologie, omdat ze daarmee opgegroeid zijn.
  • Ze hechten veel waarde aan flexibiliteit (bijvoorbeeld in de vorm van thuiswerken of zelf uren indelen).
  • Ze werken het liefst bij een vlakke organisatie met korte lijnen.
  • Ze kunnen een tikkeltje eigenwijs zijn.
  • Ze zijn gewend altijd in contact te staan met de buitenwereld. In tegenstelling tot vorige generaties zijn ze opgegroeid met technologie binnen handbereik.

Waarom millennials belangrijk zijn op de werkvloer?

De millennials van vandaag zijn over een aantal jaar onze managers en directeuren. Hun visie op werk kan zomaar over een paar decennia (en waarschijnlijk al eerder) leidend zijn. Ook goed om te weten: maar liefst 38% van de werkzame beroepsbevolking in Nederland bestaat uit millennials. Nu een deel van de babyboomgeneratie met pensioen gaat, zal het aandeel millennials op de werkvloer alleen maar verder toenemen.

Op dit moment bestaat de werkzame beroepsbevolking in ons land nog maar voor 20% uit Generatie X. Veertigers en vijftigers zijn in de minderheid op de werkvloer. De nog oudere generatie (“babyboomers”) gaat langzaamaan met pensioen. Dus is het in onze ogen geen kwestie van “Hoe zorgen we dat millennials binnen een werkomgeving passen?”, maar eerder “Hoe passen we onze werkomgeving aan de behoeften van millennials aan?”.

Kijk ook zeker met een positievere blik naar werken met millennials. Welke pluspunten brengt deze aanstormende generatie met zich mee? Zo zijn ze vaak ambitieus, technologisch sterk en maatschappelijk gedreven. Ook hebben ze over het algemeen meer oog voor diversiteit (qua gender en nationaliteit). Met al die eigenschappen brengen millennials de nodige vernieuwing.

Pas op voor generatiedenken

Het gevaar van adviezen voor “werken met millennials” is dat je verzeild raakt in generatiedenken. Dus dat je een enorme groep mensen over één kam scheert en je benadering aanpast op vooroordelen. Dat terwijl millennials juist een van de meest diverse generaties vormen. Blijf dus zeker op individueel niveau in gesprek. Millennials zijn bij uitstek opgevoed als individualistische personen. Ze weten wat ze willen en kunnen dat goed verwoorden. Dus kijk altijd naar de specifieke persoon die voor je zit.

6 vooroordelen over werken met millennials

Welke vooroordelen over werken met millennials kloppen wel en welke niet? Zijn millennials echt lui? Zijn ze wars van autoriteit? Welnee, in onze ogen kunnen we deze 6 vooroordelen direct tackelen.

“Millennials zijn onmogelijk aan te sturen”

Het klopt dat millennials minder volgzaam zijn dan andere generaties, maar dat maakt ze niet meteen opstandig tegenover elke vorm van autoriteit. Millennials zijn vaker opgevoed met het idee dat ze zelf keuzes mogen maken. Het is niet meer standaard dat je het beroep doet dat je ouders ook deden of dat je op je 30e kinderen zou moeten hebben. Millennials hebben behoefte aan keuzevrijheid. Dat is bij veel millennials al in de opvoeding begonnen. Ze werden thuis vaker al op jonge leeftijd gezien als volwaardige gesprekspartners (die bijvoorbeeld mochten meedenken over de vakantiebestemming).

Zie het als een voordeel dat millennials vaker zelf ideeën inbrengen of een eigen visie hebben. Over het algemeen werkt het voor millennials goed als je niet boven hen staat, maar hen ziet als eengelijkwaardige gesprekspartner. Dan kom je samen tot de meest verfrissende oplossingen.

“Millennials zijn lui”

Dit is een misverstand van de eerste plank. Millennials voelen vaak juist een sterke bewijsdrang, zijn veel bereikbaar en zijn perfectionistisch. Dat alles beaamt ook psycholoog Thijs Launspach. Alleen hechten millennials daarbij wel veel waarde aan vrijheid en flexibiliteit. Ze werken bijvoorbeeld vaker als zzp’er dan eerdere generaties op hun leeftijd deden.

Besef daarbij dat we in een tijd leven waarin ook buiten werk om meer van werknemers wordt verwacht. De grenzen tussen werk en privé zijn vervaagd, bijvoorbeeld door WhatsApp, mogelijkheden om thuis te werken en social media. Al met al kunnen we concluderen dat millennials juist tot veel bereid zijn. Ze hebben alleen, ook doordat juist deze generatie jonge kinderen heeft, veel op hun bordje.

Kijk er ook op een andere manier naar. Wat zegt deze overtuiging misschien over het werkethos binnen jouw organisatie? Millennials werken bijvoorbeeld vaker 4 dagen per week in plaats van 5, ook om een gezondere werk-privébalans te creëren of om voor hen belangrijke activiteiten te kunnen blijven doen. Daardoor ontwikkelen ze zich ook op meerdere gebieden. Is dat niet eerder een gezonde ontwikkeling dan iets wat we als “lui” moeten bestempelen?! Wij vinden van wel! In een tijd van alsmaar aan staan, komen ze hiermee zelf in actie om werkstress en burn-outs te voorkomen.

“Millennials doen hun eigen ding”

Het klopt dat millennials vaak al op jonge leeftijd meer verantwoordelijkheid kregen van hun ouders en mede daardoor vaak een eigen visie of werkwijze hebben gecreëerd. Maar dat maakt ze niet per se dwars en eigengereid. Juist millennials hebben vaak ook tijdens hun studie, bij verenigingen, in hun sociale leven en op sportclubs veel in teamverband gedaan. Kortom: ze snappen dat de wereld niet alleen om hun draait.

Psycholoog en millennial-expert Thijs Launspach haalt in zijn boek over werken met millennials juist aan dat deze generatie minder narcistisch is dan eerdere generaties. Voor onderzoek zijn studenten van de laatste drie decennia met elkaar vergeleken. Het blijkt dat het narcisme onder studenten de afgelopen 30 jaar is afgenomen. Launspach ziet juist veel zelftwijfel, perfectionisme en onrealistische verwachtingen bij millennials. Hij concludeert: “Je kunt dus kennelijk een overmatig positief zelfbeeld naar buiten toe projecteren en tegelijkertijd ernstig twijfelen aan jezelf.”

“Millennials raken vaker en sneller burn-out”

Oké, dit vooroordeel is wél een feit. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat burn-outs het meest voorkomen bij mensen tussen de 25 en 35 jaar. Sterker nog: 1 op de 4 werknemers tussen 18 en 35 jaar heeft burn-outklachten.

Waarom is juist deze generatie gevoelig voor burn-outs? Psycholoog Thijs Launspach, die ook het boek ‘Werken met millennials’ schreef, gaf een online college over dit onderwerp bij de Universiteit van Nederland. Volgens hem komt dit hoge aantal burn-outs vooral door de verwachtingen die millennials over zichzelf en over hun leven hebben. Hij noemt 5 redenen waarom juist deze generatie kwetsbaar is voor burn-outs:

Millennials zijn individualistisch opgevoed. Ze hebben het idee zelf verantwoordelijk te zijn voor al het succes en geluk in hun leven. En als het niet lukt, dan zien ze dat als hun eigen falen. Dat voert de druk nogal op.

Ze voelen dertigersdruk. Over het algemeen zetten millennials pas later in ons leven volwassen stappen als een huis kopen, trouwen en kinderen krijgen dan generaties voor hen. Tegelijkertijd hebben ze vaak wel de verwachting van zichzelf dat ze al hun doelen voor hun 30e of 35e behaald moeten hebben. Ook dat veroorzaakt stress. [Zeker bij vrouwen, bij wie de biologische klok ook nog eens tikt, red.]

Millennials meten hun succes af aan anderen. Social media wakkeren sociale vergelijking aan. Het gevaar is alleen dat mensen op social media vooral hun positieve kanten tonen. Dat leidt dan weer vaak tot onrealistische verwachtingen van zichzelf.

Millennials zijn opgevoed in een economisch goede tijd, waardoor ze nog het beeld hebben al snel een vast contract te krijgen of ergens lange tijd te werken. Maar de huidige arbeidsmarkt is anders, juist voor starters. Dat is regelmatig een harde reality check, die ook bewijsdrang oproept.

Sowieso stellen millennials hoge eisen aan zichzelf. Op het werk én daarbuiten. Ze zijn vaak opgegroeid met de overtuiging “Als je maar je best doet, dan kun je worden wat je wilt!”. Dat klinkt positief, maar geeft ook veel druk.

Zoals Launspach het verwoordt, gaan millennials gebukt onder een “explosieve cocktail van prestatiedruk en stress”. Juist die cocktail wakkert, als dingen niet helemaal soepel lopen, de neiging aan om een tandje bij te zetten in plaats van rustig aan te doen.

“Millennials zijn jobhoppers”

Over het algemeen wisselen millennials inderdaad eerder en vaker van baan dan andere generaties. Maar dat hoeft niet iets slechts te zijn. Waar dat “jobhoppen” vandaan komt? Door het internet en smartphones krijgen millennials meer dan oudere generaties dagelijks te zien wat je allemaal óók kunt doen of worden. Dat prikkelt hun nieuwsgierigheid naar nieuwe uitdagingen.

Overigens is het niet per se slecht dat millennials vaker van baan wisselen. Mensen die al meerdere banen hebben gehad, brengen ook gevarieerde ervaring mee. Dat kan juist een nieuw perspectief bieden.

Wat helpt om millennials binnen je organisatie te houden? Zorg ervoor dat ze voortdurend uitgedaagd worden, bied doorgroeikansen en onderscheid je met unieke arbeidsvoorwaarden. Denk aan extra ouderschapsverlof, kinderopvang vanuit het bedrijf of onbeperkte vakantiedagen.

“Millennials vinden hun privéleven belangrijker dan werk”

Het klopt dat millennials vaak meer waarde hechten aan flexibiliteit. Bijvoorbeeld vanwege hun gezin, sociale leven, sportritme of andere dingen buiten werk om. Zo zie je tegenwoordig vaker dat ook vaders ouderschapsverlof opnemen of dat ook vaders minder werken als er kinderen komen. Dat betekent alleen niet dat ze hun werk niet belangrijk vinden.

In onze ogen is de aandacht voor werk-privébalans vooral een positieve ontwikkeling. De komst van een baby zet je leven bijvoorbeeld totaal op zijn kop. Dan is het juist waardevol als medewerkers daar hun werksituatie op aanpassen, zodat het haalbaar blijft. Het lijkt misschien alsof je daardoor een tijdje je goede medewerker een paar uur per week moet missen. Maar op termijn kan het juist burn-outklachten, verzuim of zelfs vertrek van medewerkers voorkomen.

Hoe maak je van jouw organisatie een fijne werkplek voor millennials?

Kortom: alle generaties kunnen van elkaar leren. Ook oudere generaties van millennials (en andersom). Alle generaties doen ertoe op de werkvloer, juist als ze samenwerken en met elkaar in gesprek blijven. 

Wat kun je doen om aantrekkelijker te zijn als werkgever voor millennials en hen dus beter te behouden? Een paar tips:

  • Draag uit hoe jouw organisatie impact heeft op de wereld. Uiteraard is een goed salaris belangrijk in een baan, maar dat is niet het enige waarop millennials hun functie uitkiezen (zie ook dit onderzoek). Millennials hechten ook steeds meer waarde aan zingeving (impact hebben, het verschil maken, groeien, etc.). Uit onderzoek blijkt dat millennials die in hun werk zingeving ervaren 6x zo vaker van plan zijn om te blijven werken waar ze werken. Dus wakker dit gevoel van zingeving aan en laat zien hoe jouw organisatie impact heeft.
  • Bied coaching aan. Millennials zijn gewend om begeleiding te krijgen om beter te worden én vinden dat ook leuk. Geef je medewerker dus regelmatig feedback en denk ook mee over specifieke vraagstukken. Dat geldt bijvoorbeeld ook als een medewerker worstelt met grenzen aangeven, ‘nee’ zeggen of werk en een gezin combineren.
  • Kies voor coachend leiderschap. Dus help millennials om te groeien, stel vragen in plaats van dingen op te leggen en motiveer hen om zelf na te denken. Veel millennials vinden dit een fijne manier van leiderschap, omdat het gelijkwaardiger voelt.
  • Verwacht niet alleen flexibiliteit op de werkvloer, maar geef ook flexibiliteit terug. Millennials vinden een goede balans tussen privé en werk belangrijk. Maak daarom flexibele werktijden mogelijk, denk met werknemers mee over de arbeidsvoorwaarden en probeer ook te denken in mogelijkheden als werknemers door hun kinderen minder flexibel zijn.
  • Blijf persoonlijk het gesprek aangaan. Luister naar je medewerker en vraag wat diegene zoekt en nodig heeft. Veel millennials vinden, door hun meer individualistische instelling, persoonlijke feedback en aandacht heel belangrijk. En dan het liefst niet alleen bij het jaarlijkse functioneringsgesprek, maar ook gewoon on the job.

Zo ondersteun je millennials met kinderen nóg beter

Millennials zijn dé generatie die op dit moment jonge kinderen heeft. Al jonglerend tussen werk en gezin krijgen ze al helemaal te maken met een lastigere werk-privébalans, hoge verwachtingen en moeite om alle ballen hoog te houden. Gelukkig kun je medewerkers daarbij ondersteunen. Ook al maken ze misschien andere keuzes dan jij vroeger hebt gemaakt.

Persoonlijke begeleiding

Met bedrijfsopvangplekken, expertise en coaching helpen wij organisaties om medewerkers met kinderen beter te ondersteunen. Zo blijf je – ook voor millennials - een aantrekkelijke werkgever en help je een goede werk-privébalans te bewaken. Nieuwsgierig naar meer info over ons aanbod? Plan een kennismaking. We vertellen je graag meer!