Hoe word je een gezinsvriendelijke werkgever? De 7 do’s en don’ts!
ArtikelMet deze aanpassingen maak jij het verschil voor medewerkers met kinderen.
Voor werknemers is het niet makkelijk om een drukke baan met een hectisch gezinsleven te combineren. Maar liefst 670.000 werkende ouders met kinderen hebben moeite met de combinatie van werk en privé, zo blijkt uit TNO-onderzoek. Met stress, oververmoeidheid of een rolconflict tot gevolg. Als werkgever kun jij hierin het verschil maken met grote of kleine aanpassingen. Hoe gezinsvriendelijk ben jij eigenlijk als werkgever? En wat kun jij doen om, net als bijvoorbeeld het WNF en a.s.r., aantrekkelijk te zijn voor medewerkers met kinderen?
Een gezinsvriendelijke werkgever, wat houdt dat in?
In 2021 deden Intermediair en Ouders van Nu onderzoek naar de meest gezinsvriendelijke werkgevers van Nederland. Het Wereld Natuur Fonds (WNF) ging er met die prestigieuze titel vandoor. Verzekeringsmaatschappij a.s.r. eindigde op de tweede plaats, en Hema, Tony’s Chocolonely en Deloitte delen de derde. Wat maakt dat juist zij hoog scoren op gezinsvriendelijkheid?
Je bent een gezinsvriendelijke werkgever als je oog hebt voor de gezinssituatie van werknemers en daar op de werkvloer rekening mee houdt. Doe je dit goed, dan kun je volgens eerder onderzoek rekenen op minder verzuim en meer loyale werknemers.
Carolien Bijen, chief people officer bij het WNF, benadrukt waarom gezinsvriendelijk zijn zo belangrijk is voor het WNF: “Als je bij ons in dienst komt, laat je je privéleven niet achter. We respecteren de levensfasen van onze medewerkers en kijken samen hoe we daarop in kunnen spelen. Wij denken namelijk dat als jij de ruimte krijgt goed voor je gezin te zorgen, je ook een betere werknemer bent.”
Wat de top 3 meest gezinsvriendelijke werkgevers zoal goed doen? Dit bijvoorbeeld:
-
ouderschapsverlof of partnerverlof extra aanmoedigen
-
het volledige salaris doorbetalen tijdens ouderschapsverlof (in plaats van de gebruikelijke 70% bij betaald ouderschapsverlof)
-
de optie bieden om in bepaalde periodes meer en in andere periodes minder te werken (bijvoorbeeld tijdens schoolvakanties)
-
verlofregelingen bieden voor vrouwen na een miskraam
-
veel ruimte geven om flexibel te werken
-
uitgebreider geboorteverlof voor vaders aanbieden
-
een oppas van de zaak aanbieden (bij Deloitte)
-
een babybonus geven, dus een extra bedrag om de kosten voor een baby te dekken (bij Tony’s Chocolonely)
Nu hoef je natuurlijk niet al die tips op te volgen. Zo is een babybonus vrij uitzonderlijk. Maar wie weet biedt dit lijstje inspiratie voor je eigen hr-beleid. Daarnaast zijn dit 7 tips die jou helpen om je als werkgever gezinsvriendelijk op te stellen.
Tip 1: Meetings om half 9? Liever niet!
Veel ouders hebben ’s ochtends een race tegen de klok als ze de kinderen op tijd op school of op de opvang moeten krijgen. Het is voor hen vaak knap lastig om dan ook nog rond half 9 al op kantoor te verschijnen. Verplaats vergaderingen daarom liever naar een iets later tijdstip, zoals half 10. Dan kan iedereen rustig binnendruppelen, eerst een kop koffie pakken en daarna zonder stress aanschuiven.
Een soortgelijke tip geldt voor meetings aan het eind van de dag. De kinderopvang heeft vaak een vaste sluitingstijd en veel ouders moeten eerst nog een stukje rijden naar de opvang. Ga er daarom niet vanuit dat medewerkers na 5 uur kunnen blijven plakken. Zo voorkom je stress bij ouders om voor sluitingstijd op de opvang te verschijnen. Ook voor medewerkers zonder kinderen is dit uiteraard een fijne stelregel. Ook zij zijn vast graag op tijd thuis om bijvoorbeeld nog te kunnen sporten.
Tip 2: Maak workations en buitenlandse inspiratie-trips niet verplicht
Steeds meer bedrijven presenteren workations tegenwoordig als een fantastische bonus om juist voor hen te komen werken. En ja, het klinkt hip en avontuurlijk om een week met het team op een zonnige plek te werken. Of om met het hele team een klant in Italië op te zoeken. Maar voor ouders is dit vaak ingewikkeld. Hoe leuk een trip naar Valencia of Toscane ook klinkt, het kost ouders ook veel regelwerk qua kinderopvang. En dat de partner verplicht een week vrij moet nemen voor de kinderen (als er al een partner is), is ook niet ideaal.
Dus heroverweeg die “verplichte” trip naar het buitenland of kijk naar alternatieven. Kun je het misschien bij een heidag houden in een huisje aan de andere kant van het land? Het gaat uiteindelijk om de teamspirit, en die kun je net zo goed tijdens een gezellige teamlunch op woensdagmiddag of een etentje op vrijdagavond opbouwen. Dat scheelt veel geregel met oppassen.
Wat ook al helpt: maak dit soort reizen niet verplicht, tenzij ze absoluut onderdeel zijn van iemands functie natuurlijk. Dan hebben medewerkers zelf de keuze om eventueel niet mee te gaan.
Tip 3: Spreek elkaar aan op veroordelende uitspraken
Het gebeurt helaas nog vaker dan we denken: veroordelende uitspraken op de werkvloer richting werkende ouders. Het begint soms al met zwangerschapsdiscriminatie. Maar liefst 43% van de zwangere vrouwen heeft hier last van. Dat zit hem vaak in ogenschijnlijk kleine opmerkingen als “Joh, ben je nu alweer zwanger?” of “Goh, je zwangerschap komt wel net onhandig uit!”. Veel zwangere vrouwen kampen zelf al met schuldgevoelens, zeker als ze door klachten minder kunnen werken. Dit soort opmerkingen zijn per definitie onnodig en kunnen zelfs pijnlijk zijn. Dus hoor je zoiets? Spreek elkaar erop aan.
Dat geldt natuurlijk ook voor opmerkingen richting werkende ouders als de kinderen er eenmaal zijn. Een opmerking als “Kun je de kinderen voor die meeting dan niet even naar opa en oma brengen?” is heel ongepast. Veel ouders moeten al moeite doen om alles voor hun kinderen goed te regelen naast het werk. En niet iedereen heeft een vangnet dat altijd maar paraat staat. Sterker nog: de meeste ouders hebben dat tegenwoordig niet.
Tip 4: Moedig ouderschapsverlof aan
Doe zoals talentmagneetorganisaties als het WNF en a.s.r. en moedig medewerkers actief aan om ouderschapsverlof te nemen. En dan niet alleen de moeder, maar juist ook de vader. Vaderschapsverlof heeft namelijk positieve impact op de situatie thuis, voor de vader (die meer tijd heeft om aan de nieuwe rol te wennen), voor het kind (die een goede band met de vader opbouwt) én voor de partner (die minder zorg op zich hoeft te nemen).
In de eerste periode na de geboorte van een kind wordt de balans tussen werk en gezin flink op de proef gesteld. Korte nachten, huilende baby’s, een nieuw dagritme vinden, weinig tijd voor jezelf… het is nogal wat! Ouderschapsverlof geeft de tijd om te wennen aan de nieuwe situatie en in alle rust een goede balans te vinden.
Kondigt een medewerker aan zwanger te zijn of een zwangere partner te hebben? Ga dan proactief het gesprek aan over de verlofmogelijkheden en vertel wat de voordelen daarvan zijn. En wil je verlof nog aantrekkelijker maken? Overweeg dan om, net als a.s.r., bij ouderschapsverlof 100% in plaats van 70% door te betalen. Daarmee trek je sowieso meer medewerkers over de streep.
5. Wees flexibel bij onverwachte situaties
Met kinderen lopen dingen regelmatig anders dan verwacht. Soms wordt een kind ziek, moet een medewerker een kind eerder ophalen van de opvang of heeft de school bijvoorbeeld een snipperdag. Oftewel: ouders kunnen niet om onverwachte situaties heen. Beweeg hierin mee door je flexibel op te stellen als werkgever. Begrip voor dit soort situaties zorgt voor minder stress en maakt je medewerkers meer betrokken en loyaal.
Dit zijn een paar manieren om je flexibeler op te stellen:
-
Maak het mogelijk om de vaste vrije dag een keer op een andere dag van de week op te nemen als dat met de kinderen handiger uitkomt.
-
Sta thuiswerken toe en houd niet te strikt vast aan bijvoorbeeld maximaal 2 thuiswerkdagen per week.
-
Spreek een gemiddeld aantal werkuren af. Als je medewerker een keer minder uren kan maken, doet hij of zij vast een andere keer weer iets meer.
-
Sta het toe om een keer eerder naar huis te gaan als de situatie daarom vraagt.
-
Spreek - mits de functie dat toelaat - af dat je medewerker later mag beginnen als dat met de opvang zo uitkomt.
-
Of laat je medewerker helemaal vrij in werktijden. Soms vinden ouders het bijvoorbeeld prettig om rond 3 uur naar huis te gaan en dan ’s avonds, als de kinderen op bed liggen, de laptop nog even open te klappen.
Tip 6: Laat medewerkers met kinderen hun ervaringen delen
Wat nog meer helpt om een gezinsvriendelijke werkgever te zijn? Laat op intranet of in een personeelsblad medewerkers met kinderen aan het woord over hun ervaringen met de werk-privébalans. Hoe verdelen zij hun tijd? Waar lopen ze tegenaan? Hebben ze tips voor andere ouders? Daarmee maak je van de combinatie werk en gezin een thema op de werkvloer.
Zo heeft a.s.r. een Raad van Bestuur die voor tweederde uit vrouwen met jonge kinderen bestaat. Zij vertellen in blogs eerlijk hoe ze werk en privé combineren, en schromen daarbij niet om ook uitdagingen te delen.
Een andere optie is om medewerkers met kinderen met elkaar in contact te brengen. Organiseer af en toe een leuke lunch of meeting waarbij ouders met jonge kinderen kunnen aanschuiven. Wie weet leren ze van elkaars ervaringen.
Tip 7: Verzeker jouw medewerkers van goede kinderopvang
Goede kinderopvang is voor veel ouders een grote bron van stress. Er is soms een lange wachtlijst voor de kinderopvang, de opvangdagen zijn vaak niet flexibel en sommige ouders moeten zelfs flink omrijden voor een opvang waar wél plek is.
Zet als werkgever je beste beentje voor door medewerkers te verzekeren van goede kinderopvang. Daarmee laat je zien dat jij meedenkt met medewerkers met kinderen en neem je hen een grote zorg uit handen. Met onze oplossingen voor kinderopvang kunnen jouw medewerkers altijd rekenen op een goede kinderopvangplek in de buurt.
Benieuwd wat onze diensten inhouden en hoe dit voor jou als werkgever kan werken? Plan direct een kennismaking.